יעוץ ארגוני

יעוץ ארגוני אפקטיבי מתחיל באבחון ארגוני מעולה. על סמך דוח אבחון ארגוני המציג ממצאים והמלצות מקצועיות לשיפור ביצועים בכל רמות הארגון, ניתן להתחיל בתהליכי יעוץ ארגוני ממוקדים. תהליכים אלה מבוססים על ידע מקצועי קיים של היועץ ועל יכולתו להתאים בין ידע זה לצרכיהם של לקוחותיו בארגון.

3 הנחות היסוד שלי בתהליך יעוץ ארגוני :

1. יש לעמוד על כך שכל תהליך יעוץ יתבסס על אבחון ארגוני שביצע, באופן אופטימאלי, היועץ עצמו.
יעוץ ארגוני,
הוא למעשה השלב השני בתהליך העבודה לאחר שלב האבחון. יועץ השואף לספק שירות באיכות הגבוהה ביותר ללקוחותיו, רצוי שיתעקש על שלב אבחוני בסיסי או טוב מכך, אבחון ארגוני מקיף ומלא. זאת מהסיבה שתהליך יעוץ שאינו מותאם למצבו הנוכחי של הארגון ושאינו מתבסס על היכרות מעמיקה של היועץ עם הפערים בין המצוי לרצוי, סביר שיכוון למקומות שאינם בהכרח נכונים לארגון ולאור כך, לא יביא לשיפור הביצועים המיוחל.

2. יש להציג אמירה אחראית, מבוססת ידע מקצועי ונאמנה למציאות הארגונית המאובחנת.
יעוץ ארגוני
אינו מתבצע על סמך "תחושות בטן". על אף שיש מקום גדול ומכובד לאינטואיציה האישית של היועץ ולניסיון שמביא עימו לטובת מתן ההכוונה המקצועית, ישנה חשיבות עצומה לתשתית התיאורטית עליה מבוססים מהלכי יעוץ כאלה ואחרים וליכולתו של היועץ להתאים ידע מקצועי לארגון איתו הוא עובד ולמציאות הארגונית איתה הוא מתמודד.

3. יש לגלות אומץ, על מנת לתת את הכיוונים, שאינם טריוויאליים, כך שנוצר ערך מוסף משמעותי.
הערך המוסף המשמעותי ביותר בתהליכי יעוץ ארגוני, טמון במקום אליו יעיז היועץ לקחת את הלקוח, למענו מספק את הייעוץ. ישנה מחויבות בלתי כתובה בין היועץ לבין הלקוח, שתהליך הייעוץ יספק את כל מה שהלקוח לא יכול היה לחשוב עליו לבד או, במרבית המקרים, לא העיז לחשוב עליו לבד.
יועצים ארגונים, תפקידם לשאת חלק מה"עול" שבניהול הארגון כחלק מהיותם שותפים ולא אורחים בארגון וככאלה, עליהם לייצר עבור המנהל מצע בטוח ויציב לפעול, בדיוק כפי שצריך לפעול, גם ברגעים בהם נדמה שהמהלך יגרור מחירים אישיים וארגוניים לא פשוטים

הגדרה ומהות יעוץ ארגוני :
יעוץ ארגוני הוא תהליך ארוך טווח על פי רוב, שמטרתו להכווין, להנחות ולספק תמיכה בהוצאה אל הפועל של מהלכים ארגוניים לשיפור ביצועים. שיפור ביצועים הינו נגזרת של כל תחום המשפיע על תפקוד הארגון ומבוסס על מיפוי המציאות הארגונית כפי שעלתה מתהליך אבחון ארגוני ולאור התחומים המוצגים במודל המעגלים שלהלן (מבוסס על שילוב מודלים של מקינזי ו- וויסברוד).

בתהליך אבחון ארגוני מופק דוח אבחון והמלצות מקצועיות. על סמך דוח זה ועל סמך אפיון מהלכי התערבות שהוגדרו בו, יחלו תהליכי יעוץ ארגוני להתבצע בשיתוף עם כל גורם רלוונטי בארגון בכל דרג לגביו הוגדר מהלך התערבות כלשהו.

בדרך כלל, תהליכי יעוץ ארגוני המשפיעים על כלל הארגון ונוגעים לרוחבו ולעומקו ולא רק ליחידה ספציפית יסופקו ישירות למובילים בארגון ולעומדים בראשו.

חשיבות היעוץ הארגוני :
חשיבותו של יעוץ ארגוני תבוא לידי ביטוי בערך המוסף שיצליח היועץ לייצר עבור הארגון. אומרים ש"דברים שרואים משם לא רואים מכאן…" ובכן, אם היועץ, הצליח לייצר ערך ולהשפיע על תפקוד הארגון ותוצאותיו העסקיות, סימן שראה דברים שלא ראו מובילי הארגון בלעדיו וסימן שהצליח להעביר מסרים באופן שהניע לפעולה ובכך לשפר ביצועים ארגוניים ולייצר שביעות רצון וסיפוק גבוה בקרב לקוחותיו. ואם זה כך, אזי אין ספק לגבי חשיבותו של תהליך יעוץ ארגוני.

ביצוע יעוץ ארגוני :
תהליך יעוץ ארגוני מתבצע בדרך כלל באמצעות פגישות יעוץ אישיות או קבוצתיות, בדרך כלל עם גורמים מובילים בארגון. יחד עם זאת, יעוץ ארגוני, יכול להוות חלק מתהליכי פיתוח ארגוני רחבים יותר הכוללים מתודולוגיות כמו: סדנאות, תהליכי אימון coaching, תהליכי לימוד לטובת העברת ידע ומיומנויות נדרשות וכדומה.

דגשים להצלחת תהליכי יעוץ ארגוני :
יעוץ ארגוני מיועד ללקוחות המעוניינים לייצר לעצמם שותף לעשייה הארגונית ולהשגת התוצאות העסקיות. הזמנת יעוץ ארגוני מחייבת, במידה רבה את הלקוח כמו את היועץ, להתמסר לתהליך העבודה ולהיות מחויב אישית למימוש מהלכים והחלטות.

האחריות להצלחת תהליכי יעוץ ארגוני, על אף שברמה האתית יושבת על כתפיו של היועץ, אינה פוסחת על מקבל הייעוץ עצמו ואף להיפך. מרגע שהזמין הלקוח יעוץ, משמע הוא מתחייב לנהל דו שיח מודע, פתוח, קשוב ומקדם עם יועצו..

Comments are closed.